Skolens bygninger

Starup

Starup Skoles historie går helt tilbage til 1768, hvor de fire landsbyer Vandling, Lunding, Brorsbøl og Lønt udpegede det sted, der lå lige i midten til at opføre en skole. Af et notat fra 1768 kan man læse, hvordan skolen skulle inddeles i “2 fag til en lille stue, sove- og spisekammer, 2 fag til en dagligstue og køkken, 1 fag til forstue, skorsten og bageovn, 3 fag til skole med jernovn og 1 fag til stald, 1-2 køer og 4-5 får”.

Siden dengang er skolen vokset af flere omgange, og er i dag en moderne skole med store, lyse fællesområder, klasseværelser med nye ovenlysvinduer samt gode faglokaler tilpasset de forskellige kreative fag som håndværk og design, musik og madkundskab.

I efteråret 2019 kunne Starup Skole fejre 250 års jubilæum for den oprindelige skolebygning, og som et billede på skolens alsidighed rummer Danmarks ældste stadig fungerende skolebygning et af de nyeste fag på skemaet, nemlig natur-teknologi.

Bibliotek / pædagogisk læringscenter

Skolen råder over et nyere velindrettet bibliotek, hvor eleverne har mulighed for at låne et bredt udvalg af skønlitterære og faglitterære bøger, som er tilpasset deres alderstrin.

Faglokaler

Lokalerne til de kreative fag, som håndværk og design dækker over - sløjd, billedkunst og håndarbejde - er placeret samlet, og eleverne har derfor gode muligheder for at arbejde tværfagligt i netop de kreative fag. Det giver en god sammenhæng, at de kan arbejde med forskellige materialer og teknikker i samme projekt, når de kan bevæge sig frit mellem lokalerne, og dermed kombinere fx træ med stof og maling.

Også musiklokalet er flittigt i brug, og på Starup Skole er musik en stor del af skolens liv, både til hverdag og fest. Til hverdag møder vi musikken og den kulturelle dannelse i kulturbåndet, hvor vi synger og hører spændende oplæg om alt fra Carl Nielsen til The Beatles. Her laver eleverne også af og til små præsentationer for hinanden af ting, de har arbejdet med. Af festlige lejligheder kan nævnes skolefester, koncerter, jule- og sommerferieafslutninger og meget mere.

Innovationsrum

Innovationsrummet, der også kaldes stillerummet, benyttes af rigtig mange af skolens elever. Rummet, der er indrettet med bløde og flytbare møbler, indbyder til fordybelse og koncentration, men også gruppearbejde og samtaler.

Udearealer

Udenfor er der rig mulighed for læring, leg og bevægelse. Der er flere spændende legeområder - lige fra legehuse og klatrenet til tarzanbane og udendørs musikinstrumenter - ligesom der også er plads til leg både i skov og på eng.

- Multibane og boldbaner

På multibanen og de store boldbaner ser man ofte børn med sved på panden og smil på læben, hvad end det er i frikvarterer, undervisning eller efter skoletid. Her mødes eleverne på tværs af årgange og samles om at være aktive og have det sjovt.

- Bopladsen

Bag skolen ligger Bopladsen, som er et område, der består af en gruppe træhuse centreret omkring et bålsted. Bopladsen har været kulissen til forskellige aktiviteter som træværksted, mad over bål, bueskydning, forskellige lege, og det er en oplagt mulighed for at tage undervisningen med udenfor.

Skolen uden for skoletid

Også uden for den egentlige skoletid er der en masse liv i skolens bygninger og på udearealer, idet der rundt om er en meget aktiv lokalbefolkning - det er lige fra en række forskellige idrætsaktiviteter til arrangementer som foredrag, opvisning og teater. Skolebestyrelsen og forældrene er aktive parter i skolens og lokalmiljøets liv og dagligdag.