Voldspolitik

Pædagogikken på Starup-Øsby Skole & Børnehus hviler på grundlæggende principper om at forebygge konflikter, der kan bringe børn i afmagt. Det sker gennem opmærksomhed på hver enkelt elev og gennem etablering af et undervisningsmiljø hvor eleverne føler sig trygge.

Mens vold, anvendt for at opnå magt over andre, er uhyre sjældent, er vold som udtryk for afmagt noget enhver skole oplever fra tid til anden. Vi arbejder derfor uophørligt med at lære børn at forstå andres perspektiv og at håndtere afmagtsfølelser på andre måder, end ved at slå fra sig. Og som personale er vi os bevidste, at vores måde at fremsætte de krav, der nødvendigvis følger af samværet og formålet med daginstitution og skole, sker på en måde, der ikke efterlader barnet i afmagt. Vi ved, at børn der kan opføre sig ordentligt gør det og at de prøver at bevare kontrollen for enhver pris. Derfor træder vi gerne et skridt tilbage, så et afmægtigt barn får luft og rum omkring sig, ind til det igen kan samarbejde. Alle konflikter søges bilagt gennem afstand, spredning, ro og tid.

Det sker imidlertid alligevel, trods alle bestræbelser, at at vold opstår og så er det et arbejdspladsproblem. Til håndtering af den type situationer har MED-udvalget vedtaget en politik, der kan downloades her.

Voldspolitik.pdf

Shape Created with Sketch.